Hogyan változnak az online szolgáltatások árai a Covid járvány után?

 

A Covid 19 járvány világszerte, így Magyarországon is fellendítette az online szolgáltatásokat. A járvány csendesedésével is több mint valószínű, hasonló marad a helyzet. A Cofidis hitelintézet felmérése alapján a lakosság mintegy 40 százaléka próbált ki valamilyen új online szolgáltatást 2020 folyamán, mellyel csaknem a háromnegyedük elégedett is volt. Ezen ügyfelek 98%-a ugyanúgy az online szolgáltatási formát választja majd a személyes találkozás  helyett. (Forrás: https://www.cofidis.hu/media/2021-hmq2-kozlemeny.pdf)

Természetes az igény, hisz az online ügyintézés biztonságosabb, kényelmesebb és megspórolja nekünk az utazással, sorban állással töltött időt.

 

Hogyan változtak az árak összességében a Covid járvány hatására?

 

A KSH adatai alapján a Covid-19 járvány kitörése a szolgáltatásokra volt az egyik legnagyobb hatással. Amellett, hogy minden más, az energia árai és az élelmiszer árak is az egekbe szöktek: „…amiben a február–márciusi felvásárlási láz is szerepet játszhatott. Ezek következtében áprilisban és májusban a korábbi években megszokottnál jobban emelkedett az olyan, hosszabb ideig fogyasztható és tárolható élelmiszerek ára, mint a liszt, a rizs vagy a cukor. Egyes frissáruk, mint például a baromfihúsok és a hal tavaszi áremelkedése pedig részben a lezárások miatti logisztikai fennakadásokhoz köthető. Ezen áremelkedések egy része azonban csupán átmeneti volt, a kereslet-kínálati helyzet normalizálódása után a nyár közepén több termék ára visszaesett a lezárások előtti vagy ahhoz közeli szintre.” (forrás: KSH, A fogyasztói árak alakulása 2020-ban c. cikke)

 

Hogyan változtak az online szolgáltatások árai a Covid járvány hatására?

 

Ami az online szolgáltatásokat illeti, az látszik, hogy a bevezetett Covid korlátozások (2020 tavaszán, majd pedig késő ősszel) következtében számos szolgáltató volt kénytelen a megszokottól jelentősen eltérő módon működni vagy sajnos bezárni. (Hogy csak a legnagyobbakat említsük: szállodák, éttermek, múzeumok, színházak, mozik pl.) A lezárások következtében megváltozott kereslet-kínálati viszonyok a szolgáltatások áraira is érdemi hatást gyakoroltak. Legnagyobb mértékű áremelkedéssel az építőipari szolgáltatásokat megrendelők szembesülhettek (10-12% éves szinten). (forrás: KSH, A fogyasztói árak alakulása 2020-ban c. cikke)

Mivel ahol megoldható volt, ott a hangsúly áttevődött az online szolgáltatásokra, melynek áraira ez az elmozdulás szintén felhajtó erőként működött, így elmondható, hogy az online szolgáltatás árak 2021-ben szintén jelentősen emelkedtek szinte minden szektorban.

Legyen szó csupán online pszichológia konzultáció árairól vagy akár honlapkészítés árakról, seo szolgáltatások árairól, kisebb internetes kutatás és ár összehasonítás alapján (Említett szolgáltatások Google 1. oldali találati listáján szereplő szolgáltatások árait elemezve) az látszik, hogy éves szinten az árak átlagosan kb. 15%-kal emelkedtek meg.

 

Te mit tapasztaltál?